Buitenlandse adoptie

Bij een buitenlandse adoptie wordt het adoptiekind vanuit zijn land van herkomst overgebracht naar België, hetzij nadat de adoptie in het buitenland  is uitgesproken, hetzij met het oog op een adoptiebeslissing in België (pre-adoptieve plaatsing).

Een buitenlandse adoptie kan slechts wanneer voor een kind in nood alle mogelijke middelen tot plaatsing (in zijn familiale, sociale of andere omgeving) in het herkomstland uitgeput zijn en geen enkele andere duurzame oplossing kan gevonden worden. Dit noemt men het subsidiariteitsprincipe waarop iedere buitenlandse adoptie wordt getoetst.

Het traject omvat de volgende stappen

1. Aanvraag
2. Voorbereidingscursus
3. Geschiktheidvonnis: de jeugdrechter beslist of u mag adopteren
4. Begeleiding van het adoptieplan
5. Adoptiebeslissing in het land van herkomst
6. Erkenning en registratie van de buitenlandse adoptiebeslissing door de federale centrale autoriteit
7. Inschrijving bij de gemeente

Aanvraag

U meldt zich aan bij de bevoegde centrale autoriteit van de gemeenschap (CAG) met uw plan om een kind uit het buitenland te adopteren.

 Indien u in het Vlaamse Gewest woont, contacteert u:

Kind en Gezin , Vlaamse centrale autoriteit voor adoptie (VCA)
Hallepoortlaan 27
1060      Brussel
Tel.: 02 533 14 76
Website: www.kindengezin.be
E-mail: adoptie@kindengezin.be

Indien u in het Waalse Gewest woont, contacteert u naargelang uw woonplaats: 

Ministère de la Communauté française Ministerium der Deutschesprachigen  Gemeinschaft
Direction générale de l’Aide à la jeunesse Zentrale Behörde der Deutschprachigen Gemeinschaft
Direction de l’Adoption für Adoptionen 
Avenue Léopold II 44-1080 Bruxelles Gospertstrasse 1 – 4700  Eupen
Tel.: 02 413 41 35 Tel.: 087 59 63 46
Website: www.adoptions.be Website: www.dglive.be
E-mail: adoptions@cfwb.be E-mail: michael.fryns@dgov.be

Indien u in het Brussels Hoofdstedelijke Gewest woont, dan kunt u kiezen tussen de Vlaamse Gemeenschap en de Franse Gemeenschap.

De dienst zal u een inschrijvingsformulier sturen en een dossier openen. Nadat u het inschrijvingsformulier heeft teruggezonden, ontvangt u een overschrijvingsformulier. Na betaling ontvangt u een uitgebreide informatiemap. Het voorbereidingscentrum wordt op de hoogte gebracht en u krijgt een plaats in de groep die het dichtst bij uw woonplaats ligt.

Voorbereiding op de adoptie

De voorbereiding informeert u over de stappen van de adoptieprocedure en de juridische gevolgen ervan.

Tijdens het voorbereidingsprogramma ontvangt u ook alle informatie over wat een adoptie in de praktijk betekent voor u als adoptieouder en voor het adoptiekind. Een adoptie brengt immers grote uitdagingen met zich mee en vraagt een opvolging na de eigenlijke adoptieprocedure.

De voorbereidingscursus omvat informatie- en bewustmakingssessies. Op het einde van de cursus ontvangt u het bewijs van voorbereiding.

Geschiktheidvonnis

Nadat u het bewijs van voorbereiding heeft ontvangen, moet de jeugdrechter u geschikt verklaren om een buitenlands kind te adopteren.

Daartoe dient u een aanvraag in bij de griffie van de jeugdrechtbank. De jeugdrechter zal een maatschappelijk onderzoek laten instellen. De centrale autoriteit van de gemeenschap bepaalt welke dienst dat maatschappelijk onderzoek uitvoert.

Als het resultaat van dat onderzoek positief is, spreekt de jeugdrechter een geschiktheidvonnis uit.

Het Openbaar Ministerie zal een verslag opstellen dat gegevens bevat over uw identiteit, uw wettelijke bekwaamheid, uw persoonlijke achtergrond, uw gezinssituatie, uw gezondheidstoestand en uw sociaal milieu. Het herkomstland zal, op basis van dit verslag, een adoptiekind toewijzen als u aan de specifieke noden en behoeften van het kind tegemoetkomt.

Het geschiktheidvonnis is vier jaar geldig. Als de adoptieprocedure dan nog niet is afgerond, kunt u vragen om een verlenging van twee jaar.

Begeleiding van de adoptie

Heeft u een geschiktheidvonnis gekregen, dan wordt het vonnis samen met het verslag van het Openbaar Ministerie verstuurd naar de erkende adoptiedienst van uw keuze.

De adoptiedienst is de tussenschakel tussen u en de buitenlandse autoriteiten. Dit betekent dat de adoptiedienst:

  • u helpt bij de samenstelling van uw dossier
  • het dossier aan de buitenlandse autoriteiten bezorgt
  • het kindvoorstel ontvangt en aan u bezorgt.

De adoptiedienst zal uw plan enkel steunen als het overeenstemt met de voorwaarden voor adoptie in het land van herkomst van uw adoptiekind.

Elke erkende adoptiedienst werkt met een beperkt aantal landen. In uitzonderlijke gevallen kan het plan rechtstreeks worden begeleid door de centrale autoriteit van de gemeenschap (zelfstandige adoptie).

Wanneer u én de centrale autoriteit van de gemeenschap het kindvoorstel goedkeuren, bereidt de dienst u voor op de procedure in het land van herkomst en de ontmoeting met het kind.

Adoptiebeslissing

De uitspraak over de adoptie gebeurt door een vonnis of een administratieve beslissing in het land waar u een kind adopteert.

Tussen de landen onderling bestaan er verschillen over:  

  • de procedures; 
  • uw aanwezigheid ter plaatse gedurende een bepaalde periode; 
  • de voorwaarden met betrekking tot uw leeftijd of uw burgerlijke staat; 
  • de gevolgen van de (gewone of volle) adoptie.

Legalisatie

Legalisatie is de procedure waarbij een ambtenaar de echtheid van een handtekening op een document bevestigt. Ook de hoedanigheid van de ondertekenaar wordt gecontroleerd. De legalisatie zegt echter niets over de inhoud van een document.

Alle originele en officiële documenten die u verkreeg van een buitenlandse autoriteit moeten voorzien zijn van een legalisatie door onze diplomatiek post in het betrokken land. Dit moet in orde zijn vóór u de documenten aan de federale centrale autoriteit berzorgt. Verdere informatie hierover vindt u op de website van de FOD Buitenlandse Zaken

Erkenning en registratie

De federale centrale autoriteit is de dienst Internationale adoptie bij de FOD Justitie. Deze dienst moet alle buitenlandse adoptiebeslissingen erkennen en registreren.

Verzoek tot erkenning

Om de erkenning te verkrijgen, moet u alle originele, gelegaliseerde adoptiedocumenten aan de federale centrale autoriteit bezorgen. Bij het formulier verzoek tot erkenning vindt u de volledige lijst met documenten die u moet voorleggen.

De erkenning moet plaatsvinden vóór de overbrenging van het adoptiekind naar België; de ambassade heeft immers de toestemming van de federale centrale autoriteit nodig om voor uw adoptiekind een visum uit te reiken.

Gevolgen van de erkenning

  • België geeft gevolg aan de buitenlandse adoptiebeslissing waardoor u in België wettelijk wordt erkend als ouder van het kind dat u adopteert;
  • alle Belgische autoriteiten en overheden erkennen de adoptieve afstamming;
  • het minderjarige kind krijgt de Belgische nationaliteit indien u Belg bent.

      De erkenning en het bewijs van registratie vermelden:

  • de nieuwe naam en/of voornaam van het kind
  • u als wettelijke ouder van het kind
  • of de buitenlandse beslissing gelijkgesteld wordt aan een gewone of volle adoptie

U krijgt de buitenlandse adoptiedocumenten nadien terug om uw adoptiekind in te schrijven bij de gemeente.

Inschrijving bij de gemeente

De adoptieprocedure eindigt volledig wanneer u het adoptiekind laat inschrijven in het bevolkingsregister in het gemeentehuis van uw verblijfplaats (of in het vreemdelingenregister als het de Belgische nationaliteit nog niet heeft verkregen).

De inschrijving gebeurt op vertoon van het bewijs van registratie van de federale centrale autoriteit.

De ambtenaar van de burgerlijke stand schrijft de geboorteakte van uw adoptiekind en de adoptiebeslissing over in de registers van de burgerlijke stand.