FAQ

Veelgestelde vragen over legalisatie

  1. Waar bevindt zich de dienst Legalisatie van de FOD Justitie?
  2. Wat zijn de openingstijden van de dienst Legalisatie bij de FOD Justitie?
  3. Worden documenten onmiddellijk gelegaliseerd?
  4. Moet ik persoonlijk ter plaatse komen met de te legaliseren documenten?
  5. Waarom moeten sommige documenten worden gelegaliseerd?
  6. Wat houdt de legalisatie van een document in?
  7. Welke documenten kan de FOD Justitie legaliseren?
  8. Waarom worden geen andere documenten gelegaliseerd door de FOD Justitie?
  9. In hoeveel exemplaren kan een document worden gelegaliseerd door de FOD Justitie?
  10. Kan een document dat door de FOD Justitie is gelegaliseerd zomaar worden gebruikt in het buitenland?
  11. Waar bevindt zich de dienst Legalisatie van de FOD Buitenlandse Zaken?
  12. Wat zijn de openingstijden van de dienst Legalisatie bij de FOD Buitenlandse Zaken?
  13. Stuurt de FOD Justitie schriftelijke aanvragen om documenten te legaliseren rechtstreeks door naar de FOD Buitenlandse Zaken?
  14. Wat gebeurt er indien de documenten niet in orde of onvolledig blijken te zijn?
  15. Moeten anderstalige te legaliseren documenten worden vertaald?
  16. Waar vind ik een Belgisch beëdigd vertaler?
  17. Hoe laat ik een beëdigde vertaling legaliseren?
  18. Kan ik bij elke rechtbank terecht voor de legalisatie van mijn vertaalde documenten?
  19. Waar kan ik een document laten legaliseren dat werd ondertekend door: ► een Belgische burgemeester, schepen of ambtenaar van de burgerlijke stand ► een Belgische notaris ► een Belgische provinciegouverneur ► een buitenlandse consul of ambassadeur op post in België?
  20. Waar kan ik een document laten legaliseren dat werd ondertekend door: ► een plaatselijke politiecommissaris ► een advocaat of de stafhouder van de balie
  21. Waar kan ik een diploma laten legaliseren dat werd uitgereikt door een Belgische onderwijsinstelling?
  22. Waar kan ik een medisch getuigschrift laten legaliseren dat werd ondertekend door een geneesheer?
  23. Waar kan ik een certificaat afgegeven door het RIZIV, de FOD Financiën of de kamer van koophandel laten legaliseren?
  24. Wat is de kostprijs van een legalisatie?
  25. Waar vind ik bijkomende informatie over de legalisatie van documenten bestemd voor gebruik in het buitenland of van bepaalde buitenlandse documenten bestemd voor gebruik in België?
  1. Waar bevindt zich de dienst Legalisatie van de FOD Justitie?

     

    Ons kantoor is gelegen aan de Waterloolaan 115 in 1000 Brussel (tussen het Louizaplein en de Hallepoort). U kunt ons bereiken met de metro (lijn 2 Delacroix-Simonis, halte Munthof) of met de trein (station Brussel-Zuid, kant Fonsnylaan).

    Terug
  2. Wat zijn de openingstijden van de dienst Legalisatie bij de FOD Justitie?

     

    Maandag/dinsdag/donderdag/vrijdag van 9u tot 12u (namiddag gesloten) en woensdag van 9u tot 12u en van 14u tot 16u (tel. 02 542 65 32, e-mail legal@just.fgov.be).
    Er wordt ook permanentie voorzien tussen kerstmis en nieuwjaar.

    Terug
  3. Worden documenten onmiddellijk gelegaliseerd?

     

    U meldt zich aan bij het onthaal op de eerste verdieping. Op vertoon van een identiteitsbewijs ontvangt u een genummerde badge en wacht u uw beurt af.
    Tot 10 regelmatige documenten worden meteen na ontvangst behandeld.
    De gemiddelde wachttijd is 20 minuten.

    Terug
  4. Moet ik persoonlijk ter plaatse komen met de te legaliseren documenten?

     

    Neen. U kunt ook iemand machtigen om in uw plaats te komen. Of u kunt de documenten opsturen naar: FOD Justitie – dienst Legalisatie, Waterloolaan 115, 1000 Brussel. U doet dit best aangetekend.
    De behandeling van schriftelijke aanvragen duurt ± twee tot vijf dagen.

    Terug
  5. Waarom moeten sommige documenten worden gelegaliseerd?

     

    Om te worden erkend door een andere overheid dan de overheid die de documenten uitreikte, of in een ander land, zodat ze daar geldig kunnen worden gebruikt (tenzij in verband met die documenten een vrijstelling of een verkorte procedure bestaat).

    Terug
  6. Wat houdt de legalisatie van een document in?

     

    De controle van de handtekening(en) op het document, van het zegel of de stempel, en van de bevoegdheid om te ondertekenen.

    Terug
  7. Welke documenten kan de FOD Justitie legaliseren?

     

    Originele documenten of eensluidende afschriften ervan (géén fotokopieën of scans), ondertekend door:

    1. een Belgische magistraat
    2. een gemachtigde griffier (in bepaalde rechtsgebieden)
    3. een ambtenaar van de FOD Justitie
    4. de directie van een penitentiaire inrichting
    5. de directie van het Belgisch Staatsblad
    Terug
  8. Waarom worden geen andere documenten gelegaliseerd door de FOD Justitie?

     

    Omdat geen model van hun handtekening werd gedeponeerd in onze databank. Enkel door ons gekende handtekeningen kunnen worden nagezien en gewettigd.

    Terug
  9. In hoeveel exemplaren kan een document worden gelegaliseerd door de FOD Justitie?

     

    In zoveel originele exemplaren of eenvormig verklaarde afschriften als er worden voorgelegd. Van documenten afgegeven door een dienst van de FOD Justitie kan eventueel een kopie worden gewaarmerkt.

    Terug
  10. Kan een document dat door de FOD Justitie is gelegaliseerd zomaar worden gebruikt in het buitenland?

     

    Neen, dit document is niet onmiddellijk geldig. Het moet daarna nog door de FOD Buitenlandse Zaken worden gelegaliseerd of van een apostille (soort vignet) voorzien.

    Terug
  11. Waar bevindt zich de dienst Legalisatie van de FOD Buitenlandse Zaken?

     

    In de Karmelietenstraat 27 in 1000 Brussel, op wandelafstand van ons kantoor. U kan bij ons een plan met de wegbeschrijving krijgen.

    Terug
  12. Wat zijn de openingstijden van de dienst Legalisatie bij de FOD Buitenlandse Zaken?

     

    Op werkdagen van 9u tot 12u (tel. 02 501 32 00 – bij technische problemen, in tweede instantie de centrale  02 501 81 11 of via het contactformulier op http://diplomatie.belgium.be – onderwerp vraag 'Legalisatie'). Tussen kerstmis en nieuwjaar is de dienst enkel 'op afroep' bereikbaar.

    Terug
  13. Stuurt de FOD Justitie schriftelijke aanvragen om documenten te legaliseren rechtstreeks door naar de FOD Buitenlandse Zaken?

     

    Normaal worden de documenten steeds aangetekend teruggestuurd naar de aanvrager. Enkel documenten die volledig in orde zijn, van aanvragers die verblijven in het buitenland, kunnen op verzoek rechtstreeks worden doorgestuurd naar de FOD Buitenlandse Zaken.

    Terug
  14. Wat gebeurt er indien de documenten niet in orde of onvolledig blijken te zijn?

     

    U ontvangt een dienstkaartje met daarop de te volgen stappen. Indien mogelijk contacteren wij de bevoegde instantie.

    Terug
  15. Moeten anderstalige te legaliseren documenten worden vertaald?

     

    Ja, zowel documenten opgesteld in een vreemde taal bestemd voor gebruik in België, als voor het buitenland bestemde documenten opgesteld in het Nederlands, het Frans of het Duits moeten normaal worden vertaald door een Belgisch beëdigd vertaler.
    Beide, het brondocument en de vertaling, moeten dan worden gelegaliseerd.

    Terug
  16. Waar vind ik een Belgisch beëdigd vertaler?

     

    Bij de dienst Legalisaties van de rechtbanken van eerste aanleg kunt u een lijst krijgen van de beëdigde vertalers, per bron- en doeltaal.

    Terug
  17. Hoe laat ik een beëdigde vertaling legaliseren?

     

    U moet volgende diensten contacteren om een beëdigde vertaling van een document bestemd voor het buitenland te legaliseren:

    1. rechtbank waaraan de vertaler is verbonden
    2. FOD Justitie
    3. FOD Buitenlandse Zaken (+ eventueel het consulaat of de ambassade van het land in kwestie)
    Terug
  18. Kan ik bij elke rechtbank terecht voor de legalisatie van mijn vertaalde documenten?

     

    Neen. Enkel de rechtbank waarbij de vertaler zijn eed heeft afgelegd, is bevoegd.

    Terug
  19. Waar kan ik een document laten legaliseren dat werd ondertekend door: ► een Belgische burgemeester, schepen of ambtenaar van de burgerlijke stand ► een Belgische notaris ► een Belgische provinciegouverneur ► een buitenlandse consul of ambassadeur op post in België?

     

    Bij de FOD Buitenlandse Zaken, Karmelietenstraat 27 in 1000 Brussel (tel. 02 501 32 00 – bij technische problemen, in tweede instantie de centrale  02 501 81 11 of via het contactformulier op http://diplomatie.belgium.be – onderwerp vraag 'Legalisatie').

    Terug
  20. Waar kan ik een document laten legaliseren dat werd ondertekend door: ► een plaatselijke politiecommissaris ► een advocaat of de stafhouder van de balie

     

    Eerst bij het betrokken gemeentebestuur. Daarna bij de FOD Buitenlandse Zaken, Karmelietenstraat 27 in1000 Brussel (tel. 02 501 32 00 – bij technische problemen, in tweede instantie de centrale  02 501 81 11 of via het contactformulier op http://diplomatie.belgium.be – onderwerp vraag 'Legalisatie').

    Terug
  21. Waar kan ik een diploma laten legaliseren dat werd uitgereikt door een Belgische onderwijsinstelling?

     

    Eerst bij de betrokken Gemeenschap waarvan deze afhangt (Vlaamse Gemeenschap, Communauté française, Deutschsprachige Gemeinschaft). Daarna bij de FOD Buitenlandse Zaken, Karmelietenstraat 27 in 1000 Brussel (tel. 02 501 32 00 – bij technische problemen, in tweede instantie de centrale  02 501 81 11 of via het contactformulier op http://diplomatie.belgium.be – onderwerp vraag 'Legalisatie').

    Terug
  22. Waar kan ik een medisch getuigschrift laten legaliseren dat werd ondertekend door een geneesheer?

     

    Eerst bij de FOD Volksgezondheid, Euro Station 02, Victor Hortaplein 40 in 1060 Brussel (tel. 02 524 97 97, e-mail artsen@gezondheid.belgië.be , www.health.fgov.be). Daarna bij de FOD Buitenlandse Zaken, Karmelietenstraat 27 in 1000 Brussel (tel. 02 501 32 00 – bij technische problemen, in tweede instantie de centrale  02 501 81 11 of via het contactformulier op http://diplomatie.belgium.be – onderwerp vraag 'Legalisatie').

    Terug
  23. Waar kan ik een certificaat afgegeven door het RIZIV, de FOD Financiën of de kamer van koophandel laten legaliseren?

     

    Bij de FOD Buitenlandse Zaken, Karmelietenstraat 27 in 1000 Brussel (tel. 02 501 32 00 – bij technische problemen, in tweede instantie de centrale  02 501 81 11 of via het contactformulier op http://diplomatie.belgium.be – onderwerp vraag 'Legalisatie').

    Terug
  24. Wat is de kostprijs van een legalisatie?

     

    De legalisatie bij de rechtbank en bij de FOD Justitie is gratis. De FOD Buitenlandse Zaken rekent per te legaliseren document 20 euro aan (exclusief verzendkosten). Dit bedrag kan vanaf 1 juni 2015 enkel per storting worden vereffend (rek.nr. 100-0086141-39).

    Terug
  25. Waar vind ik bijkomende informatie over de legalisatie van documenten bestemd voor gebruik in het buitenland of van bepaalde buitenlandse documenten bestemd voor gebruik in België?

     

    1. bij de FOD Buitenlandse Zaken, Karmelietenstraat 27 in 1000 Brussel (tel. 02 501 32 00 – bij technische problemen, in tweede instantie de centrale  02 501 81 11, via het contactformulier op http://diplomatie.belgium.be – onderwerp vraag 'Legalisatie' of via www.diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/legalisatie_van_documenten/)
    2. in onze brochure 'Legalisatie van documenten in België' (beschikbaar in het Nederlands, Frans, Engels en Duits)
    Terug