
“In een seconde kan je alles kwijt zijn”. Dat dekt zowat de lading bij het zien van de straffe getuigenissen van de campagne over verkeersveiligheid van de Ouders van Verongelukte Kinderen, Mobiliteit, Politie, VIAS en Justitie. De campagne legt de focus op een simpele boodschap: kruip niet achter het stuur als je onder invloed van drank of drugs bent en hou je aan de opgegeven snelheid. Of het kan zomaar eens gedaan zijn in een luttele seconde. Vanaf nu krijg je deze boodschap verplicht te zien wanneer je een verkeersboete wil betalen.
“Allée kom, nog een glaasje!” Een uitdrukking die we allemaal wel al eens hebben gehoord of zelf uitgesproken hebben. Of wat dacht je van “Snel nog een kilometer of twee rapper om op tijd te zijn?” We maken ons hier allemaal wel al eens schuldig aan, maar staan we wel voldoende stil bij de gevolgen die dit gedrag met zich kan meebrengen?
De Ouders van Verongelukte Kinderen, Mobiliteit, Politie, VIAS en Justitie hebben samen een communicatie uitgewerkt over dronkenschap achter het stuur. Hiermee willen we chauffeurs doen inzien dat je in een seconde alles kwijt kan zijn. Want het is en blijft een feit dat België één van de slechtste leerlingen van de klas is als het gaat om verkeersveiligheid. In 2024 vielen er nog altijd 455 doden in het verkeer. Tegen 2050 is de doelstelling om nul verkeersdoden te hebben. Helaas zijn we daar momenteel nog verre van. En daar moet dringend wat aan gebeuren.
Pakkende getuigenissen
Aan de hand van twee getuigenissen maak je kennis met Lotte en Alfio. Lotte was een aantal jaar geleden, samen met haar vriend Willem, zelf verkeersslachtoffer. Lotte en Willem genoten van een weekje vakantie, en fietsten de laatste avond terug naar hun camping. Ze werden aangereden door een chauffeur. Hij pleegde vluchtmisdrijf. Lotte belandde in coma en stond voor een jarenlange revalidatie. Voor Willem was het te laat, hij bleek na enkele dagen hersendood. Alfio verloor zijn zoon, Matthieu. De chauffeur van de wagen had te veel gedronken en reed te snel. Matthieu is op slag overleden. Daarnaast verloor Alfio ook enkele vrienden bij het incident van Strépy-Bracquegnies. Een dronken snelheidsduivel reed tijdens een Carnavalstoet in op een menigte.
Zowel Lotte als Alfio doen er – na het overlijden van hun dierbaren – alles aan om zoveel als mogelijk mensen bewust te maken van roekeloos rijgedrag. Zo gaat Lotte langs op scholen om jongeren kenbaar te maken met de gevolgen van dronken achter het stuur te kruipen. Alfio op zijn beurt zet zich in om het beleid te veranderen. Zo lanceerde hij een wetsvoorstel dat ervoor zorgt dat het rijbewijs van snelheidsduivels en mensen die onder invloed achter het stuur kruipen, sneller en langer wordt afgepakt. Nu is het zo dat een rijbewijs voor 15 dagen wordt afgepakt, en kan de chauffeur daarna weer achter zijn of haar stuur kruipen.
Boete betalen? Eerst een video kijken
Unicum aan de campagne is het gebruik van Just-on-web. Heb je een boete ontvangen? Dan kan je nog steeds op Just-on-web terecht om die te betalen. Op het moment dat je wilt betalen, verschijnt een pop-up van een getuigenis van Lotte of Alfio. Na tien seconden kan je de video overslaan indien je dat wenst, en overgaan tot de betaling.
We zijn daarmee het eerste Europese land dat op die manier aan sensibilisering doet. Deze aanpak maakt van een betaling een kans om het bewustzijn te vergroten, zodat de boete niet alleen de focus legt op het financiële aspect, maar een moment wordt om na te denken over ons gedrag op de weg.
Lotte De Ridder, verkeersslachtoffer
De foute keuze van die chauffeur om autorijden, alcohol én overdreven snelheid te combineren bracht Willem en mij in coma, deed vele botten breken en onze hersenen bloeden. Mijn Willem stierf, dus ook mijn hart bloedde ... Wat ik heb meegemaakt wens ik dan ook niemand toe. Om toekomstige slachtoffers en nabestaanden mijn vele vergoten tranen te besparen, wil ik chauffeurs nu wakker schudden, en hen de juíste keuze laten maken als ze de auto in stappen. Ik ben dan ook blij dat ik mijn steentje kan bijdragen aan dit project.
Alfio Sardo, papa van Matthieu, verkeersslachtoffer
Drinken of rijden? Het is een zin die we allemaal kennen. Er zijn nog steeds te veel ongelukken die vermeden konden worden. Mijn zoon Matthieu was 19 jaar en had zijn hele toekomst voor zich. Hoeveel slachtoffers moeten er nog vallen? Kruip niet achter het stuur als je gedronken hebt en rij aan een gepaste snelheid. Het lijkt voor de hand te liggen, maar helaas is dat niet zo voor iedereen die achter het stuur kruipt. Ik hoop dat we met dit project het bewustzijn vergroten en mensen confronteren met de gevolgen die roekeloos rijden kan hebben.
Strenger beleid voor veelplegers en meer speekseltesten
Ook de regering ziet dat snel rijden en rijden onder invloed van drugs of alcohol een probleem is dat aangepakt moet worden. In het regeerakkoord voorzien ze daarom een strenger beleid voor veelplegers. Er wordt budget vrijgemaakt voor speekseltesten om drugs op te sporen in het verkeer. Daarnaast staan in het akkoord ook strengere straffen voor gsm-gebruik achter het stuur, de invoering van een rijbewijsslot en een introductie van ‘verkeersdoodslag’ als nieuw begrip.
Annelies Verlinden, minister van Justitie
Het feit dat Lotte en Alfio in onze nieuwe campagne een gezicht willen geven aan de vele slachtoffers van verkeersmisdrijven verdient ons diepste respect. Allebei zijn ze erin geslaagd om hun verdriet om te buigen in een krachtige boodschap die ons allemaal méér dan raakt. Een boodschap ook die hopelijk een positieve tendens op gang brengt in ons verkeer, en in het bijzonder bij chauffeurs die nog altijd niet beseffen welke gevolgen hun roekeloze rijgedrag kunnen hebben.