De akte van geboorte is een akte van de burgerlijke stand. Ze wordt in gedematerialiseerde vorm opgemaakt in de databank voor de akten van de burgerlijke stand (DABS). Net als alle akten van de burgerlijke stand kunt u de geboorteakten raadplegen op Just-on-web. Op deze pagina behandelen we specifiek geboorteakten in het kader van de procedure van de Single Digital Gateway.

Volgens artikel 6 van het oud Burgerlijk Wetboek heeft de burgerlijke stand als voornaamste doelstellingen:

  • de rechtsfeiten en rechtshandelingen vast te stellen die de staat van een persoon bepalen of wijzigen;
  • de rechtszekerheid inzake de staat van de persoon te garanderen;
  • het bewijs van de staat van de persoon te verzekeren, door middel van de akten van de burgerlijke stand, en dit bewijs zorgvuldig te bewaren.

De staat van een persoon is het geheel van bepaalde hoedanigheden van een persoon die zijn rechtspositie in de familie en in de maatschappij bepalen en die hem onderscheiden van de andere personen wat het bezit en de uitoefening van bepaalde rechten betreft.

Wat is de juridische waarde van een akte van geboorte? 

De akte van geboorte is een authentieke akte (artikel 14 van het oud Burgerlijk Wetboek). Ze geldt tot bewijs van valsheid in geschrifte (artikel 24 van het oud Burgerlijk Wetboek).

De informatie in de akte van geboorte heeft een grotere juridische waarde dan de informatie in het Rijksregister.

Welke meldingen bevat de akte van geboorte? 

Artikel 44 van het oud Burgerlijk Wetboek bepaalt welke meldingen in de akte van geboorte staan:

  1. de geboortedatum, de geboorteplaats, het uur van geboorte, het geslacht, de naam en de voornamen van het kind, hetzij, indien er geen geboorteaangifte werd gedaan of indien het de akte van geboorte van een vondeling betreft, de op het ogenblik van de opmaak van de akte beschikbare gegevens;
  2. de naam, de voornamen, de geboortedatum en -plaats van de moeder en van de vader, indien de afstamming langs vaderszijde vaststaat, of van de meemoeder, indien de afstamming langs haar zijde vaststaat;
  3. in voorkomend geval, het aktenummer van de akte van prenatale erkenning, of de erkenning door de vader of de meemoeder, met vermelding van:

   a) de vereiste toestemming;
   b) de naam en de voornamen van de wettelijke vertegenwoordiger van het kind indien deze in de erkenning heeft toegestemd;
   c) de datum, plaats en autoriteit waar de toestemming werd gegeven, of de rechterlijke instantie, de datum en het identificatienummer van de in kracht van gewijsde gegane rechterlijke beslissing waarin de toestemming werd vastgesteld.

Bovendien vermelden de akten van de burgerlijke stand volgens artikel 41 van het oud Burgerlijk Wetboek steeds:

  1. de naam, de voornaam en de handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand of de beambte die de akte heeft opgemaakt;
  2. de datum van opmaak van de akte;
  3. de plaats van opmaak van de akte;
  4. het aktenummer;
  5. in voorkomend geval, de vermelding van de basis voor de opmaak van de akte.

Hoe toegang krijgen tot de akte van geboorte? 

Artikel 29 van het oud Burgerlijk Wetboek bepaalt wie toegang kan krijgen tot uittreksels en afschriften van akten van de burgerlijke stand. De personen die recht hebben op een uittreksel of afschrift van de akte van geboorte zijn: de persoon op wie de akte betrekking heeft, zijn echtgenoot of echtgenote, zijn wettelijk samenwonende, zijn wettelijke vertegenwoordiger, zijn bloedverwanten in de opgaande of nederdalende lijn, zijn erfgenamen, hun notaris en hun advocaat.

Wie een uittreksel of afschrift van de akte van geboorte wil, kan zich richten tot eender welke Belgische gemeente of de website Just-on-web raadplegen en inloggen met zijn elektronische identiteitskaart (e-ID), ItsMe of met een elektronische identificatiemiddel erkend op Europees niveau. Deze procedure is kosteloos.

De website Just-on-web.be is beschikbaar in het Nederlands, Frans, Duits en Engels. De uittreksels van akten van de burgerlijke stand zijn ook beschikbaar in het Nederlands, Frans en Duits. Er kunnen overigens ook meertalige uittreksels worden afgegeven in ICBS-formaat nr. 16 of nr. 34. De uittreksels kunnen ook worden afgeleverd met een vertaalhulp op grond van artikel 7 van Verordening (EU) nr. 2016/1191 van het Europees Parlement en de Raad van 6 juli 2016 inzake de bevordering van het vrije verkeer van burgers door vereenvoudigde overlegging van bepaalde openbare documenten in de Europese Unie en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1024/2012. Dat formulier bestaat uit twee uittreksels: één in de oorspronkelijke taal van het document en één in de taal die de geadresseerde heeft gekozen. De beëdigde vertaling (d.w.z. de door een vertaler die de eed heeft afgelegd) is niet noodzakelijk voor het gebruik van dit type uittreksel binnen de Europese Unie.

Bevoegde overheid

Als u vragen hebt over de procedure, kunt u contact opnemen met de ambtenaar van de burgerlijke stand van uw gemeente.

Wettelijke vereisten

FOD Justitie
Waterloolaan 115
1000 Brussel
+32 2 542 65 11