Politieparketten kunnen voortaan digitaal informatie uitwisselen met verzekeringsfirma’s. Dat zorgt niet enkel voor sneller en meer milieuvriendelijk dossierbeheer , het levert Justitie ook een besparing op van 180 000 euro.

Tot eind 2016 verliep alle communicatie tussen de politieparketten en verzekeraars nog via de post. Informeren naar een stand van zaken in een bepaald dossier, inzage vragen in bepaalde stukken, … Het kon tot dan enkel schriftelijk. Die honderdduizenden brieven per jaar zijn nu voorgoed verleden tijd dankzij de koppeling van informaticasystemen tussen beide partijen.

Zo kunnen verzekeraars en politieparketten elkaar op de voet informeren en kan er een aanzienlijk bedrag bespaard worden in druk- en verzendingskosten.

In 2016 verstuurden de politieparketten nog in totaal 211.775 brieven naar verzekeraars. Vooral in de grote steden zoals Brussel, Antwerpen, Gent en Luik was het postverkeer bijzonder intensief.

Contact

press@just.fgov.be