Eén jaar om administratieve rompslomp en kostprijs te minimaliseren

In naar schatting 1,2 miljoen mede-eigendommen in ons land moest uiterlijk tegen 1 september 2013 de bestaande basisakte, het reglement van mede-eigendom en het huishoudelijk reglement aangepast worden aan de nieuwe appartementswet. Het gaat om een louter administratief gebeuren, maar daarom niet minder belangrijk. De aanpassingen moeten de werking binnen elk appartementsgebouw namelijk een pak moderner en transparanter maken. Maar … vandaag blijkt dat er in het overgrote deel van de appartementsgebouwen nog altijd niets is gedaan. Reden: de noodzakelijke wijzigingen zorgen voor heel wat bijkomende vragen, die ook financiële gevolgen kunnen hebben. De Vlaamse vastgoedmakelaardij, met name CIB Vlaanderen, toont zich dan ook bijzonder tevreden met de politieke intenties om de verplichting uit te stellen tot 1 september 2014.  Op die manier komt er tijd vrij om maatregelen te treffen die de rompslomp en de kostprijs van deze verplichting zo beperkt mogelijk kunnen houden.


Om de werking van elk appartement te moderniseren en transparanter te maken, kwam er in 2010 een nieuwe wet op de mede-eigendom. Deze nieuwe regels moesten ook worden overgenomen in de bestaande basisakte, het reglement van mede-eigendom en het huishoudelijk reglement van elk appartementsgebouw, een taak waarvoor de syndici het initiatief moeten nemen. De deadline daarvoor werd in 2011 al met twee jaar uitgesteld en lag normaal gezien op 1 september 2013. Op aangeven van minister van Justitie Annemie Turtelboom en volksvertegenwoordiger Carina Van Cauter stemden de meerderheidspartijen er zopas mee in om nog voor het parlementair reces een wetswijziging goed te keuren die de verplichting  uitstelt tot 1 september 2014. “Zo krijgen de mede-eigenaren nog een jaar extra om zich in regel te stellen,” aldus minister van Justitie Annemie Turtelboom.

En daarvoor zijn gegronde redenen. In de meeste appartementsgebouwen waar één van de mede-eigenaars als syndicus optreedt, weet men niet hoe de verplichtingen toe te passen. Meer nog: in sommige appartementen heeft men zelfs nog geen weet van de verplichting. Maar daarnaast zorgde de nieuwe regelgeving ook voor een pak onduidelijkheden, waarop zelfs de wetgever niet altijd een sluitend antwoord heeft. Eén van de belangrijkste pijnpunten is bv. de onduidelijkheid of de coördinatie al dan niet notarieel moet gebeuren. En laat juist dat een punt zijn dat het kostenplaatje met enkele duizenden euro’s kan verlichten of verzwaren. Het gevolg is dat in het overgrote deel van de appartementsgebouwen de coördinatie van de statuten tot vandaag nog altijd niet is doorgevoerd.

Met het zopas ingediende wetsvoorstel - waarvoor volksvertegenwoordiger Carina Van Cauter het initiatief nam en dat door alle meederderheidspartijen werd ondertekend -  wordt alvast extra tijd gecreëerd om duidelijkheid te scheppen. Bovendien wordt er finaal voor gezorgd dat veel  mede-eigendommen niet te maken zullen krijgen met hoge kosten. Opzet is om na het politiek reces onmiddellijk alle overblijvende onduidelijkheden definitief weg te werken en zo de weg te effenen voor een snelle, degelijke en betaalbare aanpassing van de statuten en het huishoudelijk reglement in tienduizenden mede-eigendommen. “Op die manier kunnen appartementsbewoners opnieuw ten volle rekenen op rechtszekerheid en transparantie, wat uiteindelijk het opzet was van de ingrijpende hervorming van de wet op de mede-eigendom die in 2010 tot stand kwam”, besluit minister Turtelboom.

Meer informatie

Margaux Donckier

Woordvoerster Annemie Turtelboom

0478 32 47 97| margaux.donckier@just.fgov.be

Dajo Hermans

Woordvoerder Vlaamse vastgoedmakelaars

0478 84 42 45